Algemene voorwaarden
1.Toepassingsgebied – terminologie
1.1 De algemene voorwaarden zijn van toepassing op elke overeenkomst tussen QUAD SERVICE VANDORPE en haar cliënteel anderzijds, ongeacht of het
een verkoop, dienstverlening of een combinatie van beiden betreft. De benaming QUAD SERVICE VANDORPE heeft betrekking op en deze algemene
voorwaarden zijn van toepassing op alle activiteiten van QUAD SERVICE VANDORPE (K.B.O. BE0792.205.928) met maatschappelijke zetel gevestigd te 8530
Harelbeke, Eilandstraat 5, en dit onder gelijk welke benaming en op gelijk welk forum/website deze activiteiten werden gevoerd. 1.2 Deze algemene
voorwaarden vormen het contractueel kader in de relatie QUAD SERVICE VANDORPE-klant. De klant kan zowel een professionele onderneming zijn als een
consument in de zin van het WER. De klant zal hierna worden benoemd als “klant-consument” wanneer de bepaling louter betrekking heeft op de
contractuele relatie t.a.v. de consument. 1.3 In geval van conflict tussen de algemene voorwaarden van QUAD SERVICE VANDORPE met deze van de klantconsument, hebben de algemene voorwaarden van QUAD SERVICE VANDORPE voorrang. De mogelijke nietigheid van één of meerdere bepalingen van
onderhavige algemene voorwaarden kan in geen geval de nietigheid van de andere bepalingen of de ganse overeenkomst tot gevolg hebben.
2. Levering
2.1 Behoudens andersluidende overeenkomst geschiedt de levering in het magazijn/werkplaats van QUAD SERVICE VANDORPE. De levering op het adres
van de klant, hetgeen specifiek moet worden overeengekomen, is NIET kosteloos. De klant is hiervoor een vergoeding van €0,80/km excl. BTW
verschuldigd. De levering op het adres van de klant is hoe dan ook beperkt tot het grondgebied België. 2.2 QUAD SERVICE VANDORPE is niet
verantwoordelijk voor vertraging bij de levering. Ten allen tijde heeft QUAD SERVICE VANDORPE het recht om de afgifte van een voertuig op te schorten tot
alle openstaande schulden van de klant werden betaald. De gevolgen van dergelijke vertraging in de levering doet geen afbreuk aan het recht van QUAD
SERVICE VANDORPE om een stallingsvergoeding aan te rekenen conform art. 9.3 resp. 9.4. 2.3 De klant wordt geacht een voertuig/de goederen te hebben
ontvangen in perfecte staat en vergezeld van de nodige documenten en gebruiksaanwijzingen. Afwijkingen dienen bij levering te worden opgenomen in een
schriftelijke overeenkomst tussen QUAD SERVICE VANDORPE en de klant.
3. Betalingsvoorwaarden
3.1 De facturen van QUAD SERVICE VANDORPE zijn betaalbaar op haar maatschappelijke zetel en dienen uiterlijk betaald te worden op de vervaldag. Bij
niet-betaling van de factuur op de vervaldag, worden alle andere verschuldigde sommen door de klant, ook als deze nog niet vervallen of gefactureerd zijn,
onmiddellijk opeisbaar. 3.2 De facturen van QUAD SERVICE VANDORPE zijn, behoudens andersluidende overeenkomst, contant te betalen en uiterlijk bij
levering dient de integrale betaling QUAD SERVICE VANDORPE te hebben bereikt. QUAD SERVICE VANDORPE kan de levering weigeren in geval van nietbetaling. 3.3 Bij gebreke aan tijdige betaling is van rechtswege en zonder voorafgaande ingebrekestelling een interest van 1% per maand verschuldigd,
waarbij elke begonnen maand voor volledig telt. Bovendien is ten titel van contractuele schadevergoeding , een verhoging van 10% op de hoofdsom
verschuldigd, met een minimum van €150. Alle inningskosten, aanmaningskosten en andere, voortkomende uit niet-tijdige betalingen , vallen ten laste van
de klant. 3.4 In geval van betwisting dient de factuur per aangetekend schrijven met afdoende motivering geprotesteerd te worden binnen de 8 dagen na
factuurdatum.
4. Aansprakelijkheid – vrijwaring gebreken – wettelijke garantie
4.1 Onverminderd eventueel toepasselijke dwingende wettelijke bepalingen, is de aansprakelijkheid van QUAD SERVICE VANDORPE beperkt tot haar eigen
zware tekortkomingen of bedrog, met uitsluiting van haar lichte fouten , en tot een bedrag gelijk aan de overeengekomen prijs. 4.2 QUAD SERVICE
VANDORPE zal enkel gehouden zijn tot vrijwaring van verborgen gebreken en een gebrek aan overeenstemming t.a.v. de klant-consument. 4.3 Behoudens
andersluidende overeenkomst is de door QUAD SERVICE VANDORPE verleende garantie bij verkoop beperkt tot de garantiewaarborgen zoals verleend door
de constructeur /fabrikant en de wettelijke garantieregeling. Opzichtens de klant-consument is de garantie beperkt tot 24 maanden (of 2 jaar) na levering in
geval van verkoop van nieuwe goederen. Bij tweedehandsgoederen is de garantie beperkt tot de wettelijke minimumtermijn van 1 jaar na levering. De
garantie biedt geen dekking voor verplaatsingskosten (leveren, ophalen en terugbrengen), algemene slijtage of onderhoudspunten , eigenhandig verrichte
aanpassingen.
5. Overmacht
QUAD SERVICE VANDORPE is niet aansprakelijk voor enig verlies of schade die voortvloeit uit overmacht, noch wordt er waarborg verstrekt i.g.v.
overmacht. In geval QUAD SERVICE VANDORPE ingevolge overmacht niet aan haar verplichtingen kan voldoen, worden deze verplichtingen opgeschort voor
de duur van de overmacht situatie. De klant heeft in geval van overmacht geen enkel recht op enige compensatie van welke aard dan ook.
6. Eenzijdige verbreking van de overeenkomst
Indien de klant de overeenkomst eenzijdig verbreekt, is de klant gehouden tot betaling van alle reeds geleverde prestaties en gemaakte kosten en van een
forfaitaire verbrekingsvergoeding gelijk aan 15% van de totale prijs inclusief BTW, onverminderd het recht van QUAD SERVICE VANDORPE om een hogere
schade te bewijzen.
7. Eigendomsvoorbehoud – uitdrukkelijk ontbindend beding
7.1 De geleverde goederen blijven eigendom van QUAD SERVICE VANDORPE tot de volledige betaling van de prijs, inbegrepen de hoofdsom inclusief BTW,
intresten en kosten. Het risico met betrekking tot het verkochte voertuig gaat evenwel over op de klant van zodra de overeenkomst tot stand komt. 7.2 Bij
laattijdige betaling, bij niet-betaling of in geval de klant nalaat de levering af te halen binnen de overeengekomen termijn, kan QUAD SERVICE VANDORPE
de geleverde goederen op elk moment terugnemen en kan hij de overeenkomst zonder ingebrekestelling en zonder voorafgaandelijk beroep op de rechter
ontbinden per aangetekend schrijven binnen de 15 dagen volgend op de vervaldag van betaling. In voorkomend geval zal er door de klant een
schadevergoeding verschuldigd zijn gelijk aan 15% van de totale prijs inclusief BTW, doch met dien verstande dat een hogere vergoeding verschuldigd is
wanneer QUAD SERVICE VANDORPE een hogere werkelijke schade kan aantonen.
8. Bijzondere bepalingen inzake de verkoop
8.1 De prijzen overeengekomen met de klant en vermeld op de bestelbon zijn vast en definitief. De prijs van de wettelijk verplichte, op bestendige wijze
aangebrachte toebehoren, wordt in de aangekondige prijs inbegrepen geacht. De integrale betaling , of het saldo van de betaling van een voorschot,
gebeurt contant op het ogenblik van de levering, tenzij uitdrukkelijk anders werd overeengekomen. Gebeurt dit niet, dan zijn de betalingsvoorwaarden
zoals bepaald in artikel 3 van deze algemene voorwaarden van toepassing. 8.2 In geval de koper het voertuig niet in ontvangst kan of wil nemen, heeft de
verkoper het recht om na verloop van 10 kalenderdagen vanaf het verzenden van een ingebrekestelling per aangetekende brief, de verkoop te verbreken
lastens de koper en een vergoeding te eisen die overeenstemt met de werkelijk opgelopen schade , evenwel beperkt tot 15% van de totale verkoopprijs van
het voertuig incl. BTW. Wordt niet geopteerd voor een verbreking met schadevergoeding, dan draagt de klant alle risico’s met betrekking tot het voertuig in
elk geval vanaf 10 dagen na het versturen van de aangetekende brief waarin werd aangemaand tot effectieve levering over te gaan. Na verloop van
voormelde 10 kalenderdagen, zal de klant tevens een bedrag van €10,00 per dag excl. BTW verschuldigd zijn ten titel van stallingsvergoeding. 8.3 QUAD
SERVICE VANDORPE houdt zich het recht voor om de overeengekomen prijs aan te passen omwille van aanpassingen van de prijzen van de
constructeur/fabrikant. Deze prijsaanpassing zal op evenredige wijze gebeuren.
9. Bijzondere bepalingen voor de herstellingen
9.1 Tenzij uitdrukkelijk vermeld, gebeurt een herstelling/aanneming van QUAD SERVICE VANDORPE nooit tegen een vaste prijs. Alle prestaties worden
aangeboden per eenheidsprijs. Naast de eenheidsprijs van de onderdelen worden werkuren à rato van €35,00/u excl. BTW aangerekend aan de klant, met
verplaatsingskosten van €0,80/km excl.BTW. 9.2De voertuigen die aan QUAD SERVICE VANDORPE worden toevertrouwd i.k.v. een herstelling blijven gedekt
door de verzekeringen onderschreven door de klant, die bij gebreke aan dekking door een verzekering , de uitsluitende en exclusieve aansprakelijkheid
draagt. 9.3 QUAD SERVICE VANDORPE heeft een retentierecht op alle goederen van de klant die zich in het magazijn en werkplaats van QUAD SERVICE
VANDORPE bevinden. 9.4 In geval de klant zijn product /voertuig niet afhaalt binnen de vijf werkdagen na de meegedeelde datum voor ophaling of
herstelling, zal de klant een bedrag van €10,00 per dag excl. BTW verschuldigd zijn ten titel van stallingsvergoeding.
10. Toepasselijk recht – geschillen
10.1 Het Belgisch recht is van toepassing op alle geschillen die verband houden met of die voortvloeien uit overeenkomsten/verrichtingen met QUAD
SERVICE VANDORPE. 10.2 In geval van geschillen of betwisting zijn enkel de rechtbanken van het gerechtelijk arrondissement West-vlaanderen, afdeling
Kortrijk, bevoegd.